مجموعه آثار تولیدی شبکه اینترنتی فرهنگ TV فرهنگ و هنر

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 54
  • بازدید دیروز : 87
  • بازدید کل : 387118

انتخاب Focus Area در فتوشاپ


انتخاب Focus Area در فتوشاپ

 

"Focus Area" یکابزارجدیدانتخاب در فتوشاپ است که در"Creative Cloud updetes 2014" معرفی شده است. با استفاده از این ابزار می توانیم ناحیه های انتخاب را براساس قسمت های "in-Focus" تصویر ایجاد کنیم. نحوه کار این ابزارها بدین صورت است کهفتوشاپابتدا با آنالیز کردن تصویر، قسمت های "in-Focus"را از قسمت های "out-Focus" تشخیص داده و سپس یک ناحیه انتخاب براساس قسمت های "in-Focus" ایجاد می کند.

ایجاد ناحیه های انتخاب براساس ناحیه های "in-focus" در تصویر، شامل دو مرحله است. در مرحله اول با استفاده از ابزارهای "Focus Area" یک ناحیه انتخاب اولیه ایجاد می کنیم و در مرحله دوم ناحیه انتخاب اولیه را با استفاده از دستور "Refine Edge" تنظیم و مرتب می کنیم. ابزارهای "Focus Area" را در این آموزش توضیح داده و در یک آموزش دیگر نحوه استفاده از دستور "Refine Edge" را توضیح می دهیم.

پیش از شروع آموزش " انتخاب Focus Area در فتوشاپ" قسمت لازم است توضیح دهیم که برای دسترسی به "Photoshop CC 2014" و به روز رسانی های آن، باید یک اشتراک ماهانه در "Adobe Creative Cloud" داشته باشید زیرا "Focus Area" در ورژن های قبلی فتوشاپ وجود ندارند.

کار را با تصویر زیر شروع می کنیم. همانطور که می بینید ناحیه "in-Focus" در این تصویر دخترک و سگ هستند و لایه پس زمینه قسمت "out-Focus" تصویر است. این تصویر، نمونه ای از تصاویری است که ابزار جدید "Focus Area selection" در فتوشاپ برای آن ها طراحی شده است.

Girl with an umbrella in a vintage suit in a park. Image licensed from Shutterstock by Photoshop Essentials.com. Not to be used without permission.

تصویر اصلی

در قدم اول کاری نسبتا ساده با "Focus Area" انجام می دهیم. در این بخش می خواهیم بخش اصلی تصویر را نگه داشته و پس زمینه را سیاه و سفید کنیم. برای این کار ابتدا باید یک ناحیه انتخاب اطراف دو قسمت اصلی (دخترک و سگ) در پیش زمینه ایجاد کنیم.


انتخاب Focus Area

تصویر را در فتوشاپ CC 2014 باز کرده و از منوی "Select" در نوار منوی بالای صفحه "Focus Area" را انتخاب کنید.

Selecting Focus Area from the Select menu in Photoshop CC 2014.

Select > Focus Area.

آنالیز کردن تصویر توسط فتوشاپ

با انتخاب این گزینه، کادر محاوره ای جدید "Focus Area" باز می شود.

The Focus Area dialog box in Photoshop CC 2014.

کادر محاوره ای Focus Area

به محض باز شدن این کادر محاوره ای، یک سری نقاط متحرک در گوشه پایین سمت چپ این کادر ظاهر می شوند. این نقطه ها نشان می دهند فتوشاپ در حال آنالیز کردنتصویرمی باشد. در واقع فتوشاپ در این قسمت ناحیه های "in-Focus" تصویر را پیدا می کند.

The animated dots in the bottom left corner of the Focus Area dialog box.

تا ناپدید شدن نقاط متحرک صبر کند تا فتوشاپ تصویر را آنالیز کند.

تا ناپدید شدن نقاط متحرک صبر کند تافتوشاپتصویر را آنالیز کند. پس از اتمام آنالیز تصویر، ناحیه انتخاب اولیه که مبتنی بر بخش های "in-Focus" تصویر است، ظاهر می شود.

The initial selection created by Focus Area in Photoshop CC 2014.

ناحیه انتخاب اولیه

تغییر View Mode

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید ناحیه انتخاب در یک پس زمینه سفید ظاهر شده است. برای تصویر این قسمت رنگ سفید مناسب است اما با استفاده از گزینه "View" در بالای کادر محاوره ای "Focus Area" می توان پس زمینه را تغییر داد. برای این کار بر انگشتی "View" کلیک کنید.

Clicking the View thumbnail in the Focus Area dialog box.

کلیک بر انگشتی view

با این کار لیستی از "view mode" های متفاوت باز می شود که از بین آن ها می توانید پس زمینه دلخواه را انتخاب کنید. اگر رنگ پس زمینه سفید، دیدن ناحیه انتخاب را مشکل می کند با انتخاب "On Black" می توانید رنگ پس زمینه را به سیاه تغییر دهید. همچنین می توانید از گزینه "Overlay" برای نمایش تصویر با پیش زمینه یاقوت مانند استفاده کنید. گزینه "On layers" نیز یک پس زمینه شفاف را نشان می دهد. این گزینه هنگام ترکیب ناحیه انتخاب با یک تصویر دیگر در لایه ی زیر آن استفاده می شود. گزینه "Black & White" نیز ناحیه انتخاب را به عنوان لایه "mask" نمایش می دهد. دقت کنید که حرفی که مقابل نام هر گزینه قرار گرفته در واقع کلید میانبر آن گزینه است (بعنوان مثال برای انتخاب گزینه "On White" کلید "W" و برای انتخاب گزینه "On Black" کلید "B" را فشار دهید). اگر تمام میانبرها را به یاد نمی آورید با فشردن پی در پی کلید "F" می تواند گزینه ها را پشت سر هم انتخاب کنید.

Clicking the View thumbnail in the Focus Area dialog box.

انتخاب بهترین پس زمینه برای نمایش ناحیه انتخاب

تغییر In-Focus Range برای کوچک یا بزرگ کردن ناحیه انتخاب

بسته به تصویر مورد استفاده، در برخی موارد ممکن استفتوشاپ، ناحیه انتخاب اولیه مناسبی ایجاد نکند. مشکلی در این مورد وجود ندارد زیرا گزینه های زیادی برای تنظیم و بهبود ناحیه انتخاب وجود دارد. لغزنده "In-Focus Range" یکی از این گزینه هاست. با استفاده از این لغزنده می توان برای فتوشاپ تنظیم کرد که چگونه بخش های "in-Focus" تصویر را در ناحیه انتخاب وارد کند. با کشاندن این لغزنده به سمت چپ سایز ناحیه انتخاب کم می شود بنابراینفتوشاپبه ناچار قسمت های مهم تر را درون ناحیه انتخاب قرار داده و قسمت های "in-Focus" دیگر تصویر را از ناحیه انتخاب حذف می کند.

Dragging the In-Focus Range slider towards the left.

کشاندن لغزنده In-Focus Range به سمت چپ

در زیر، ناحیه انتخاب را پس از کشاندن لغزنده به چپ مشاهده می کنید. همانطور که می بینید بخش هایی از ناحیه انتخاب که به اندازه بخش های دیگر مورد توجه نبوده اند از ناحیه انتخاب حذف شده اند. بنابراین کشاندن لغزنده به چپ نتیجه مناسبی ایجاد نمی کند.

Dragging the In-Focus Range slider towards the left.

ناحیه انتخاب پس از کشاندن لغزنده In-Focus Range به سمت چپ

حال لغزنده "In-Focus Range"را به سمت راست می کشیم. در این حالتفتوشاپناحیه انتخاب را گسترده تر می کند و به تبع آن قسمت های بیشتری از تصویر در ناحیه انتخاب قرار می گیرند.

Dragging the In-Focus Range slider towards the right.

کشاندن لغزنده In-Focus Range به سمت راست

همانطور که درتصویرزیر مشاهده می کنید کشاندن لغزنده به سمت راست نتیجه بهتری می دهد زیرا به فتوشاپ امکان می دهد بخش های بیشتری از تصویر را در ناحیه انتخاب وارد کند. اما دقت کنید که لغزنده را بیش از حد به راست نکشید زیرا با این کار تقریبا تمام تصویر انتخاب می شود. تنظیم مقدار این لغزنده برای هر تصویر متفاوت است بنابراین لغزنده را تا رسیدن به نتیجه مناسب تغییر دهید. توجه کنید که نباید انتظار داشته باشید با کشاندن لغزنده ناحیه انتخاب کاملا مطلوب ایجاد شود. در واقع تنظیم لغزنده "In-Focus Range" اولین گام برای بهبود ناحیه انتخاب است.

Dragging the In-Focus Range slider towards the left.

کشاندن لغزنده In-Focus Range به راست نتیجه بهتری می دهد.

تنظیم میزان Noise تصویر

اگر تصویر شما از تعداد زیادی "noise" تشکیل شده و در جداسازی ناحیه های "in-Focus" تصویر از قسمت های دیگر مشکل دارید، بر کلمه "Advaced" (یا مثلث کوچک سمت چپ این کلمه) کلیک کنید تا بخش های آن باز شوند. (تصاویری که با تنظیماتISQبالا گرفته می شوند معمولا "noise" های زیادی دارند)

Opening the Advanced section in the Focus Area dialog box.

کلیک بر Advanced برای باز کردن آن

داخل این بخش لغزنده "Image Noise Level" قرار دارد. از این لغزنده برای تشخیص میزان حساسیت ناحیه انتخاب به "noise" های تصویر می توان استفاده کرد. میزان تاثیر این لغزنده روی ناحیه های انتخاب به تصویر بستگی دارد و گاهی ممکن است هیچ تغییری روی ناحیه انتخاب اعمال نکند. از آنجا که تصویر این قسمت "noise" های زیادی ندارد، لغزنده را حرکت نمی دهیم اما برای تصویر با "noise" های زیاد، لغزنده را تا رسیدن به نتیجه مطلوب حرکت دهید.

The Image Noise Level slider in the Advanced section of Focus Area.

اسلایدر Image Noise Level در بخش Advanced قرار دارد.

کنترل ناحیه انتخاب با ابزار Focus Area Add و Focus Area Subtract

بعد از بهبود ناحیه انتخاب به کمک لغزنده های"In-focus Range" و "Image Noise Level"، با استفاده از دو ابزار کارآمد "brush" یعنی "Focus Area Add" و "Focus Area Subtract"، ناحیه انتخاب را به صورت دستی کنترل می کنیم. برای دسترسی به اینابزارهابر آیکون آن ها در سمت چپ کادر محاوره ای "Focus Area" کلیک کنید. به صورت پیش فرض ابزار"Focus Area Add" (آیکون بالایی که علامت + دارد) انتخاب می شود.

The Focus Area Add and Subtract Tools.

ابزارFocus Area Add(ابزار بالایی) و ابزار Focus area Subtract (ابزار پایینی)

اگر به ناحیه انتخاب نگاه کنید مشاهده می کنید که بخش های زیادی از قسمت های "in-Focus" تصویر مانند موهای دخترک حذف شده اند.

An example of an area that needs to be added manually to the selection.

یکی از چندین ناحیه ای که به صورت دستی باید به ناحیه انتخاب اضافه شود.

برای اضافه کردن این ناحیه، ابتدا باید مطمئن شویم ابزار "Focus Area Add" را انتخاب کرده ایم.

Selecting the Focus Area Add Tool.

انتخاب ابزار Focus Area Add

سپس با کلیک کردن، موهای داخل ناحیه حذف شده را رنگ آمیزی می کنیم. دقت کنید که علامت "+" در وسط آیکون "brush" نشان می دهد که در حالت "Add To Selection" هستیم.

Painting inside the missing hair.

رنگ آمیزی بخش داخلی موهای حذف شده

توجه کنید که در این قسمت نیازی نیست تمام ناحیه حذف شده را رنگ آمیزی کنید. اگر از ابزار های "brush" معمولی برای رنگ آمیزی در حالت "Quick Mask"یا "leyer mask" استفاده کنید لازم است تمام ناحیه را رنگ آمیزی کنید اما در این حالت تنها نمونه کوچکی از ناحیه ای را که می خواهیم اضافه کنیم رنگ آمیزی می کنیم. دلیل این موضوع آن است که هنگامی که از ابزار"Focus area Add" یا"Focus Area Subtract"برای رنگ آمیزی استفاده می کنیم فتوشاپ با توجه به ناحیه رنگ آمیزی شده بار دیگر تصویر را آنالیز کرده و ناحیه های مشابه با این ناحیه را پیدا و به ناحیه انتخاب اضافه می کند. مشاهده می کنید که به محض رهاکردن دکمه موسفتوشاپبار دیگر تصویر را آنالیز کرده (ظاهر شدن دایره های متحرک کوچک در گوشه پایین سمت چب کادر محاوره ای نشان دهنده آنالیز تصویر توسط فتوشاپ است) و در نتیجه بخش های حذف شده با ناحیه هایی که مشابه با ناحیه رنگ آمیزی شده بوده اند، پر می شوند.

The missing hair has been added to the selection using the Focus Area Add Tool.

فتوشاپ نه تنها ناحیه رنگ آمیزی شده بلکه ناحیه های مشابه با آن را نیز به ناحیه انتخاب اضافه می کند.

توجه کنید که نحوه کار ابزار "Focus Area brush" و "brush" های معمولی بسیار متفاوت است. با فشردن کلیدهای ترکیبی "Ctrl+Z" (معادل "Command+Z" در مک) می توانیم آخرین "brush stroke" اعمال شده را حذف می کنیم (با ابزار "Focus Area" تنها یک مرحله برگشت امکان پذیر است). با حذف آخرین "brush stroke" در این حالت، دوباره به ناحیه حذف شده بر می گردیم. این بار نیز می خواهیم درون ناحیه حذف شده را با ابزار "Focus Are Add" رنگ آمیزی کنیم با این تفاوت که در این قسمت، بخش کوچکی از پس زمینه سبز رنگ پشت دخترک را نیز رنگ آمیزی می کنیم.

Accidentally including some of the background in the brush stroke.

بخش کوچکی از پس زمینه را در brush stroke قرارمی دهیم.

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، فتوشاپ علاوه بر ناحیه رنگ آمیزی شده بخش های مشابه با آن را نیز به ناحیه انتخاب اضافه می کند. از آن جا که در این قسمت بخش کوچکی از پس زمینه را نیز زنگ آمیزی کرده ایم با رها کردن دکمه موس مشاهده می کنید قسمت بزرگی از پس زمینه نیز، در گوشه سمت چپ به ناحیه انتخاب اضافه می شود.

Accidentally including some of the background in the brush stroke.

نتیجه پس از رنگ آمیزی بخشی از پس زمینه با ابزار Focus Area Add

تصور کنید که پس زمینه را به اشتباه رنگ آمیزی و به ناحیه انتخاب اضافه کرده اید و حالا می خواهید آن را حذف کنید. ممکن است برای حذف این قسمت، از کلیدهای ترکیبی "Ctrl+Z" (معادل "Command+Z" در مک) استفاده کنید اما دقت کنید که با این کار تنها می توانید آخرین ناحیه اضافه شده را حذف کنید. برای حذف ناحیه های غیردلخواه از ناحیه انتخاب، از ابزار "Focus AreaSubtract" که در پایین ابزار"Focus Area Add" در سمت چپ کادر محاوره ای قرارگرفته استفاده می کنیم. (در کنار آیکون این ابزار یک علامت "_" قرار دارد)

Selecting the Focus Area Subtract Tool.

انتخاب ابزار Focus Area Subtract

توجه:با فشردن کلید "E" از صفحه کلید به سادگی می توانید بین ابزار "Focus Area Add" و"Focus Area Subtract" جا به جا شوید.

  انتشار : ۹ دی ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 376

برچسب های مهم

آذربایجانشرقی-تبریز

جهت سفارش کار تدوین و طراحی گرافیکی با شماره 09379066250 تماس حاصل نمائید.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما